Masz problem w ogarnięciu rzeczywistości wokół siebie?
Masz
wrażenie, że bierzesz na siebie za dużo?
Praca, projekty, dom, rodzina, dziecko, a gdzie czas dla siebie?
Uczucie
wiecznego zabiegania, wiecznego napięcia i brak satysfakcji nie mija?
Jeśli chcesz znajdziesz sposób, jeśli
nie chcesz znajdziesz powód.
Złodzieje czasu
Po pierwsze ! Wyeliminuj wszystkie czynności, które nie wnoszą niczego dobrego i pożytecznego a zabierają Twój cenny czas. Wchodzenie na facebooka i sprawdzanie poczty 5 razy dziennie po 10 minut daje nam już prawie godzinę ! Polityka małych kroków jest naprawdę szalenie ważna.
Sporo czasu ucieka nam między palcami przez bezmyślne czynności, które można zrobić raz bądź z nich całkowicie zrezygnować.
ĆWICZENIE: Zaopatrz
się w mały kalendarzyk, notatnik lub zeszyt. Zapisuj każdą Twoją czynność jaką
wykonałaś w ciągu dnia a także ile Ci zajęła. Aby było to najbardziej
wiarygodne najlepiej mieć swój notatnik zawsze przy sobie. Każdy dzień
podsumuj. Okaże się ile czasu w ciągu dnia uciekło a ile tak naprawdę mądrze
było wykorzystane. Notuj, licz i szukaj
poprawy !
Wielozadaniowość
Niestety szacuje się, że w ciągu dnia marnujemy aż do 30%
swojego czasu na przełączanie się między zadaniami.
Włączony telewizor podczas nauki, bądź prac biurowych do tego między czasie sprawdzenie maila i odebranie telefonu teoretycznie zajmuje tylko chwilę. Jednak rozproszenie naszej uwagi i dekoncentracja kosztuje nas znacznie więcej.Wybija nas to z rytmu i powoduje rozkojarzenie.
Jeśli sytuacja kilkakrotnie się powtarza w różnych odstępach czasu pracujemy o wiele mniej wydajnie i poniżej naszych możliwości.
Włączony telewizor podczas nauki, bądź prac biurowych do tego między czasie sprawdzenie maila i odebranie telefonu teoretycznie zajmuje tylko chwilę. Jednak rozproszenie naszej uwagi i dekoncentracja kosztuje nas znacznie więcej.Wybija nas to z rytmu i powoduje rozkojarzenie.
Jeśli sytuacja kilkakrotnie się powtarza w różnych odstępach czasu pracujemy o wiele mniej wydajnie i poniżej naszych możliwości.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku wykonywania prac domowych. Włączenie, prania, wstawienie obiadu i prasowanie zajmie nam więcej czasu, gdy będziemy te czynności wykonywać po kolei niż jak odpowiednio sobie zaplanujemy włączając pralkę już w trakcie prasowania bądź gotowania obiadu.
Wielozadaniowość może być efektywna ale tylko przy
określonych pracach i czynnościach. W przypadku prac umysłowych wymagających
skupienia zajmijmy się jedną rzeczą nie dorzucając sobie co chwile mieszania
gotującej się zupy.
Kalendarz
Aby móc cokolwiek zaplanować trzeba mieć gdzie ! Kilka
obowiązków w ciągu dnia nie zapisanych i nie ułożonych w czasie prowadzi do
miotania się między zadaniami. A przecież ile czasu minie od samego rana zanim zastanowimy
się od czego zacząć a na czym skończyć , nie pomijając przy tym niczego.
Dlatego prowadzenie kalendarza pozwoli nam na spokojne
zaplanowanie dnia, tygodnia. I ułożenie tych czynności w czasie według
odpowiedniej hierarchii – od najważniejszych do mało istotnych
Jak skutecznie
planować?
Nie wiesz od czego zacząć co jest najważniejsze a co warto
odpuścić ?
Zacznij od ustalenia i wypisania tych czynności, które
wymagają natychmiastowego działania i niestety nie możesz ich nikomu zlecić ,
na koniec zostaw te mniej naglące.
Pomocna okaże się matryca Eisenhowera.
Po zaplanowaniu i pogrupowaniu wszystkich czynności chaos znika.
Teraz już na pewno o niczym nie zapomnimy i o wiele łatwiej jest nam rozplanować wszystko w kalendarzu. A może okaże się , ze jest coś co możemy całkowicie wyeliminować?
Teraz już na pewno o niczym nie zapomnimy i o wiele łatwiej jest nam rozplanować wszystko w kalendarzu. A może okaże się , ze jest coś co możemy całkowicie wyeliminować?
Deleguj !
Zastanówmy się jakie czynności możemy komuś zlecić. Nie koniecznie to my musimy iść na zakupy,
robić obiad i jechać do biblioteki. Naprawdę warto zastanowić się czy nie mamy
w swoim harmonogramie czynności , które możemy komuś przekazać.
Szczególnie zwracam się tutaj do zapracowanych mam, które
bardzo często biorą na siebie za dużo. Może warto poprosić partnera, o pomoc i
zlecić mu część obowiązków. Postaraj się odrzucić przekonanie, że bez Twojej
interwencji we wszystko dom się zawali.
Planuj z rezerwą
Nie wystarczy wpisać wszystkich rzeczy jakie mamy do
zrobienia w kalendarz zapełniając całą rubrykę. Prawdopodobnie okaże się, że
nie starczy Ci czasu na wykonanie wszystkiego.
Pamiętaj, aby określić ile czasu zajmie Ci każda z
czynności. Oczywiście nie zawsze zrobisz to trafnie, dlatego warto zaplanować
pewnie czynności z rezerwą. Kiedy idziesz biegać na 30 minut , za 30 minut
wrócisz.
Jeśli planujesz skończenie projektu w godzinę może okazać się, że zajmie Ci to dwa razy tyle.
Jeśli planujesz skończenie projektu w godzinę może okazać się, że zajmie Ci to dwa razy tyle.
Lepiej zaplanować sobie mniej czynności i wykonać je
wszystkie niż zaplanować naprawdę dużo i zrobić połowę. Musimy czuć , że
jesteśmy skuteczni oraz, że planowanie naprawdę pomaga nam w codziennym życiu.
Wprowadzenie w życie wszystkich zasad od razu i
natychmiastowa zmiana nawyków nie będzie prosta.
Daj sobie trochę czasu. Zmiany wprowadzaj stopniowo, aby móc się do nich przekonać i przyzwyczaić. Wprowadzenie wszystkiego naraz i wywrócenie codzienności do góry nogami będzie miało odwrotny skutek. Polityka małych kroków , odrobina chęci i determinacji w konsekwencji doprowadzi do wymarzonych rezultatów.
Daj sobie trochę czasu. Zmiany wprowadzaj stopniowo, aby móc się do nich przekonać i przyzwyczaić. Wprowadzenie wszystkiego naraz i wywrócenie codzienności do góry nogami będzie miało odwrotny skutek. Polityka małych kroków , odrobina chęci i determinacji w konsekwencji doprowadzi do wymarzonych rezultatów.
Zobacz podobne wpisy:
Czas, pojawia się i znika, a bez planu już go nie ma:):( Ciekawy zestaw ćwiczeń, poleceń i pomocna matryca Eisenhowera. Pozdrawiam i życzę powodzenia w blogowaniu:)
OdpowiedzUsuń