czwartek, 23 czerwca 2016

Skuteczne wydawanie poleceń


W miarę dorastania naszych dzieci i osiągania przez nie coraz większej niezależności stajemy przed różnego rodzaju dylematami i pytaniami... Pierwsze oznaki dotyczą najczęściej próby sił i nie wykonywania poleceń o które prosimy nasze pociechy. W niektórych domach sprzątanie pokoju, odrabianie lekcji to nie lada wyzwanie!
Zanim zaczniemy myśleć nad różnego rodzaju metodami i sposobami wychowawczymi zastanówmy się w jaki sposób wygląda u nas sam moment wydawania polecenia.




Wbrew pozorom jest to bardzo ważne i jeżeli robimy to w niewłaściwy sposób, nie poświęcając dziecku uwagi, ono samo nie traktuje poważnie ani nas ani tego co należy zrobić.

Na zakupach z siedmioletnią dziewczynką mama spotyka swoje koleżanki. Dziewczynka jest dość ruchliwym dzieckiem, więc już po chwili zaczyna się nudzić, kręci się, oddala się od mamy i rozgląda się naokoło. Mama w pewnym momencie przerywa rozmowę i wydaje dziecku polecenie "Nie oddalaj się" po czym wraca do rozmowy z koleżankami. Dziecko nie reaguje. "Nie oddalaj się, słyszałaś?!" - powtarza głośniej mama. Dziewczynka zna zachowania swojej mamy, dlatego nie wykonuje polecenia. Mama znów wraca do rozmowy z koleżankami nie egzekwując od dziewczynki wykonania polecenia.

Większość z nas neguje polecenia, których nikt od nas w rzeczywistości nie egzekwuje.
Jeśli zaczynamy pracę w nowej firmie i szef pierwszego dnia mówi nam, że obowiązującą zasadą jest zawsze bycie punktualnie a na drugi dzień widzimy, że w biurze nie ma nikogo na czas, to po jakimś czasie przestajemy się do tego stosować. Tak samo dzieje się w przypadku dzieci, które testują naszą konsekwencję i stanowczość. Jeśli nie będziemy do końca konsekwentni możemy być pewni, że będziemy napotykać coraz większy opór w wykonywaniu poleceń przez dziecko.

W jaki sposób więc wydawać polecenia by były skuteczne?

5 etapów skutecznego wydawania poleceń:


1. Podejdź do dziecka
Ważny jest moment wydawania polecenia . Wyobraźmy sobie, że oglądamy nasz ukochany film do końca którego pozostało 10 minut, i nagle ktoś do nas podchodzi wyłącza telewizor i mówi, że mamy wynieść śmieci. Nie jest to raczej na to najlepszy moment. Tak samo jest w przypadku dzieci, uszanujmy ich super zabawę, poczekajmy do końca bajki, rundy w grze i wydajmy wtedy polecenie. Spotkamy się wtedy na pewno z mniejszą frustracją i większym zaangażowaniem ze strony dziecka.

2. Zdobądź jego uwagę ( nawiąż kontakt wzrokowy, dotknij jego ramienia)
Bardzo ważne jest to, aby w momencie wydawania polecenia dziecko patrzyło na nas i słuchało tego, co mamy do powiedzenia. Gdy dziecko gra n akomputerze a my z oddali krzyczymy by zaczeło odrabiać lekcje niewiele zdziałamy. Po pierwsze istnieje ryzyko, że dziecko jest tak zaangażowane w to co robi, że nawet nas nie usłyszy. A po drugie nawet jeśli słyszy parę razy to polecenie z oddali nie widząc nas nie będzie go traktował poważnie, Tymbardziej jeśli zdarza nam się na tym polu niekonsekwencja.

3. Sformułuj jednoznaczne 2-3 wyrazowe polecenie
Warto, aby wydawane polecenie było dosyć krótkie i konkretne. Rodzice czasami popełniają błąd i wydają tzw "szum poleceniowy" czyli kilkanaście poleceń na raz , mało konkretnych. Ograniczmy się do 2-3 wyrazów, aby dziecko wiedziało co należy zrobić.
Pamiętajmy, aby polecenie wydawać miłym, ale stanowczym głosem.i najlepiej bez partykuły "nie".

"NIE MLASKAJ PRZY JEDZENIU"        "JEDZ Z ZAMKNIĘTYMI USTAMI"
"NIE KRZYCZ"                                              "MÓW SPOKOJNIE"

4. Poproś dziecko by powtórzyło polecenie.
Aby pomóc dziecku wykonaniu polecenia warto zadać dziecku pytanie "Co masz teraz zrobić?" Warto potem powtórzyć polecenie jeden raz.

5. Dopilnuj wykonania polecenia.
Przy krótszych zadaniach nie odchodź od dziecka dopóki nie dokończy zadania, przy dłuższych obowiązkach nadzoruj co jakiś czas czy dziecko kontynuuje.
 Niektóre dzieci przy poleceniu wymagającym wykonania dość dużej ilości czynności, mogą potrzebować szczegółowej instrukcji. Można ją zawiesić na lodówce bądź w pokoju dziecka.
Dobrze jest również upewnić się czy dziecko wie czego od niego oczekujemy i czy rozumie co ma zrobić. np. posprzątanie pokoju może obejmować różnorodne czynności dlatego najlepiej jest maksymalnie sprecyzować o co nam chodzi np. posprzątaj zabawki ze środka pokoju" , poukładaj książki na półce"

Po wykonaniu przez dziecko polecenia warto jest wzmocnić powyższe zachowanie i pochwalić z entuzjazmem za wykonane polecenie :)





2 komentarze:

  1. Bardzo mądry wpis, dobrze że o tym wspominasz :) Zapraszam też do mnie w wolnej chwili: https://www.amart.pl Znajdziesz tam dużo rzeczy do domu, może coś Ci się spodoba. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń